Over Oeloek

Bio

Oeloek bestaat uit Kevin Jolly, David Meijer, Jantijn Prins en Carlijn van Rij. Zij leerden elkaar kennen op De Theaterkade in Amsterdam. Een opleiding tot uitvoerend zelfstandig theatermaker.

Tijdens de opleiding bleken zij hetzelfde gevoel voor theater en humor te hebben en maakten samen de afstudeervoorstelling Psychose van de Lemming. Daarmee wonnen zij de Nestvaltournee.

In 2009 ging, onder regie van Martin van Waardenberg, hun eerste avondvullende programma in première: De Nacht van de Nasmaak. Deze werd meteen door pers en publiek omarmd. Het vakblad Theatermaker zette het zelfs in de top 5 beste cabaretvoorstellingen van dat seizoen. In 2010 behaalden ze met een half uur uit deze voorstelling de finale van Cameretten.

Van 2013 tot 2015 speelden zij met veel succes hun voorstelling Prille Roest. Hiermee wonnen zij De Stijgend Applaus Stipendium, de aanmoedigingsprijs voor cabarettalenten. Het bijbehorende bedrag investeerden zij in hun volgende programma OpSchmùck dat in januari 2016 in première ging.

In januari 2018 ging hun nieuwste voorstelling Droeftoeters in première.


Droeftoeters

Seizoen 2017–2018

Droeftoeters is een ode aan de wannabe, de brulaap, de blufkoning, de tofdoener, de patjepeeër, de blaaskaak en al die andere prutsers die denken dat ze heel wat zijn. Ze blazen nog één keer hoog van de toren, voordat ze naar beneden struikelen.

“Vanaf het startschot raast er een wervelwind door de zaal. Anderhalf uur windkracht 8. Wat een energie.” ★★★★ (De Theaterkrant)

“Hilarisch” (Dagblad van het Noorden)

“Van Droeftoeters moet je wel houden. Aanstekelijker dan dit, bestaat niet.”
★★★★ (Musicalnieuws)

“Als publiek kun je gewoon niet stoppen met hard lachen.” ★★★★,5 (Ilovetheater)

“Intens grappig. De voorstelling doet pijn aan je kaken en is een aanslag op je lachspieren. Dus gaat dat zien!” ★★★★,5 (Cabaret.nl)

Regie en adviezen
Martin van Waardenberg, Michiel de Regt, Michaël van Buuren en Pim Muda

Techniek
Quinten Vermeulen en Joris Schipper

Decor en rekwisieten
Erica Segveld

Foto poster en flyer
Scala Photography

Vormgeving flyer
Scherpontwerp

Verkoop en tourneeplanning
Theaterbureau De Mannen (m/v)


OpSchmùck

Gespeeeld van 2016–2017

OpSchmùck is een voorstelling over te veel franje, overbodige versiering, loze beloftes en dat wat het gebrek aan inhoud in deze wereld maskeert. In een tijd waarin alles maar verkoopbaar is en aan de man gebracht moet worden, komt Oeloek met: De theater-mega-hit-sensatie van het seizoen!

*Mocht Oeloek op de één of andere manier niet aan deze beloften kunnen voldoen, dan wordt het gewoon weer een avond vol absurde situaties, bizarre teksten, verrassende wendingen, halsbrekende toeren, muzikale uitspattingen en een hoop zooi.

“Een rappe parade van sketches. De een nog vindingrijker, absurder, gekker en grappiger dan de ander.” “Van absurd naar schrijnend en van keihard en grof naar liefdevol.” Tragikomedie van de bovenste plank.” ★★★★ (Trouw)

“Energieke voorstelling met sterke teksten.” ★★★★ (De Theaterkrant)

“Oeloek wil doen verbijsteren, ontroeren, maar vooral lekker veel kabaal maken. En daar zijn ze erg goed in.” (Cabaret.nl)


Prille Roest

Gespeeld van 2013–2015

In Prille Roest verheffen onhandige figuren stuntelen tot kunst. Het is erop, maar meestal eronder. Slagen was nog nooit zo kansloos en falen was nog nooit zo raak. Prille Roest is een spektakel op de vierkante millimeter en dat geheel in de stijl van Oeloek: krankzinnige dialogen, muzikale uitspattingen en fysiek beukwerk.

“Eindelijk: De opvolgers van Waardenberg en De Jong zijn er. Oeloek maakt veel kabaal en laat prachtige vuurwerkzinnetjes ontploffen. Deze viermansfragmentatiebom wint (en verbrijzelt) harten.” (de Volkskrant)

“Vrij briljant is de begrafenisondernemer die een handpop tevoorschijn haalt.” (Het Parool)

“Ze zijn energiek, veelzijdig en veelbelovend. En hun vierde programma Prille roest draait als een tierelier.” (De Theaterkrant)

“Het is onmogelijk om niet te lachen bij Prille Roest.” (Camedy)


De Nacht van de Nasmaak

Gespeeld van 2009–2012

Met hun krankzinnige cabaretstijl toont Oeloek in De Nacht van de Nasmaak een wereld waarin mensen elkaar maar niet kunnen verstaan. Tragische figuren en meelijwekkende types blinken uit in onmacht en miscommunicatie, met alle hilariteit van dien.

“Ontroering, plaatsvervangende schaamte, verbijstering, een schaterlach. En op de beste momenten allemaal tegelijk.” (Mike Peek, Het Parool)

“Het zijn de mimiek, mallotige motoriek en rake teksten die je na afloop doodop van de lach achterover doen leunen.” (Agnes van Brussel, De Stentor)

“Ruim tien jaar na de laatste voorstelling van Waardenberg & De Jong is er weer een groep met dezelfde agressie, fysieke kracht en scherpe humor.” (Patrick van den Hanenberg, de Volkskrant)